Vi skal i samarbeid med siden Storlaks over 20 prøve å få et register over de virkelg store laksene tatt i Norge fra tusenårskifte og til i dag. Vi håper at alle som er så heldige melder seg inn på siden til Arne Myhre som er admin der. Siden er en svært eksklusiv klubb for alle som har vært så heldige å lande monsterlaks i Norge og du som fisker må selv melde fra og be om medlemskap dersom du er blant de som har fanget en storlaks over 20. Vi tror dette kan bli spennende og vil gjerne følge opp med det vi kan..

Storlaks i årene vi har fulgt opp!! Bare å trykke på knappen

Året 2023

¤¤¤¤¤¤¤¤

Storlaksen i Frafjordelva (2018) av Arne Myhre

Veldreid 12 kilos laks fra Frafjordelva

Arne skriver: jeg har alltid hatt stor interesse for storlaks og da jeg tidligere søkte på Internett på laks over 20 kg, kom det opp veldig lite, bare noen få avisartikler og jeg tenkte det må da være total noen 100 som iallefall har fått oppleve dette. Da fikk jeg en ide om å prøve fb, for å ihvertfall samle noen av de heldige, dyktige laksefiskere. Siden «Laksefiske i Norge» har over 19000 medlemmer så la jeg inn et innlegg der også.det gikk bare 1 minutt så hadde jeg en av sjefene for laksefiske i Norge på messenger, han sa: jeg synes dette er en god ide og vil gjerne hjelpe deg framover med annonseringen av dette. Etter det ble det mer fart i medlemsmassen. Derfor har jeg skrevet min historie da jeg fikk storlaksen min og legger dette ut på min først så kan “Laksefiske i Norge” få den på storlakssiden sin etterpå.

Her er historien min:
Det var blitt sesongstart i Frafjordelva 201S, og jeg hadde en fin spenning i kroppen. Det hadde vært stor snømengder l fjellet. og elva var stor og fin. Startet fisket tidlig om morgenen uten noe resultat, men etter ca 2 timers fiske gikk det på en fin laks. Kjente at den var ganske stor, og etter en kamp på 6 – 7 minutter gikk den l haven og på land. 9,1 kilo, herlig følelse.

Et rolig part av elva

Tok en pause, fant fram 2 brødskiver og litt Farris. Noe seinere på dagen kjente jeg kraftig laksekontakt igjen, og det føltes som denne var en del større. Den dro avgårde l et stødig raskt utras tii topps i hølen. Jeg strammet bremsen enda litt til, og kjente spenningen stige. Fikk den litt mot meg og da gikk den helt på den andre siden av elva, så jeg hadde ikke muligheter til å holde den. Så gikk den oppover igjen uten problemer, og Jeg forsto at her var det storlaks på kroken. Stanga var maks bøyd. Utrolig spennende.

En lykkelig laksefisker: Arne Myhre

Det er et veldig stritt parti ut av hølen, så jeg hadde mistet den hvis den hadde gått nedover. Etter å ha kjørt den i ca. 15 minutter, ville den ut av hølen. Jeg presset den alt jeg hadde. men kjempelaksen gikk ut av hølen. Da tenkte jeg at det var dets, men heldigvis var det en liten mulighet å redde den : ca. 10 meter nedenfor brekket, og jeg klarte å presse den inn der. Jeg fikk kommet meg på utsiden av laksen, og den var nå l meter fra land. Da så jeg til min store forskrekkelse at kroken løsnet. Jeg kastet stanga i fra meg og slengte meg over den, presset begge knærne i siden på den grove laksen. Jeg klarte å få tak i en stein som lå vannkanten og fikk slått den i hode et par ganger.
For en kamp! Jeg var temmelig sliten og kjente t-skjorten var gjennomvåt av svette, men det gjorde ingenting. Fangsten var berget. Jeg la meg på ryggen og kvilte litt med laksen ved min side. Eter en pust i bakken fant jeg fram målebåndet og målte den; 125 cm. Den lille Frafjordelva fikk ny rekordlaks på 20,5 kg. Det fiskes gjennomsnittlig 860 kg. per :Ssong i elva (gjennomsnittet er baser på de 10 siste årene

Admins anmerkning: Det har vært etterspørsel etter hvor mange laks over 20 kilo i sesongen fra pressen. Vi kom i kontakt med Arne Myhre som vi syntes hadde en god ide; Samle 20kilo pluss laksene på en side. Han kalte siden: ” Storlaks over 20 kilo”. Nå har han kommet godt i gang og vi ønsker at dere skal fortelle og legge inn historiene hos oss, gjerne bilder og/eller video. Vi laksefiskere elsker slike historier.

Frafjordelva: På grunn av et vann som ligger 3 km etter osen så går laksen fort opp i vannet der og blir som regel stående der mot gjytetid, derfor er laksen godt beskyttet der og laksestammen er godt bevart,derfor i den elva er det ikkje lov med C&R. (Arne Myhre)

*******

Av Terje Clausen og Øyvind Ramberg

Terje Claussen; Det er Øyvind Ramberg som temmet den og som skal ha mesteparten av æren her.

Terje Clausen og Øyvind Ramberg

En fra Gaula i 2009. Den gangen som roer og håver. Føler at jeg var sterkt delaktig i denne fantastiske laksen på 21,1 kg som vi tok på harling med wobbler. Det hadde kommet og stoppet et godt flak med nygått laks på Tranmæl denne første uka i Juni 2009. Vi hadde plukket bra med fisk fra 5 – 16 kilo når Øyvind og jeg går i båten for å ro en runde. Jeg ror båten mot det området vi vet at flaket står og det tar ikke lange tiden før det er bortpå fisk, uten at denne sitter. Vi fortsetter og akkurat i det vi setter fart i båten ut fra bredden, så hugger det til på den ene stanga. Øyvind sveiver inn den andre, mens jeg setter kroken i det som skulle vise seg å være en gigalaks. Øyvind overtar stanga og begynner å kjøre fisken, mens jeg tar båten mot land. Temmingen går forholdsvis greit og etter ca 20 minutter kan jeg håve dette prakteksemplaret.

En film om denne gutta og denne flotte laksen:

*********

En fisketur til Alta 12 august 2015 med Morten Skundberg og Vegar Romsdal

Skrevet av Vegar Romsdal

En «rusk» av en storlaks…

Fra Alta 12 august 2015. Vi hadde døgnkort i Nedre Sierra eller Ner Skjæra som den kalles på folkemunne, plassen er en av de mest kjente fiskeplassen i Altaelva og under riktige forhold har mange fått sitt livs fiskeopplevelse på denne plassen, noe vi også skulle vise seg å få. Vi startet fisket klokken seks på ettermiddagen etter at vi hadde vært en tur opp til Gabo hvor «Gabokjerringa» fikk seg en skål for godt fiske. Vannstanden var ikke optimal, men fult fiskbar.

En skål til Gabokjærringa må til….

Vi gikk på med godt mot selv om vannstanden ikke var optimal. Vi byttet på å fiske runde etter runde, men ingenting skjedde. Etter konstant fiske i tolv timer begynte vi å lure på om det var dårlige varer vi hadde skjenket til «gabokjerringa» og hun hadde bestemt seg for å være sparsom på fangsten. Vi rodde over på berget hvor vi hadde sett noen fisker. Jeg fisket fra «hella», men ingenting. Morten gikk lengere opp hvor elva gjør en sving i nitti grader og danner en bakevje inn mot berget. Jeg tenker hva i alle dager skal han oppi der? Må da være umulig å fiske med flue i den virvelstrømmen. Klokken var nesten syv på morgenen og jeg tok meg en liten hvil på berget.

Ojoj. Noe stort er på….

Så ble det stramt, en av virvelstrømmene hadde dratt den tunge 1200 grains lina inn under berget og det hugde til, jeg våknet da Morten kom spaserende forbi meg med bøy på stangen. «fikk du på laks oppi der» var vist det jeg sa da jeg våknet å var på tur å hoppe i båten, men etter at laksen hadde rolig beveget seg ut seksti sytti meter snudde laksen og gikk tilbake inn i virvelstrømmen. Etter en god stund med temming/tamping fra land så ser jeg fisken nede i dypet, og sa til Morten at denne er diger. Hvor stor spør Morten? Mellom 20 og 30 kilo svarer jeg, ansiktsuttrykket på Morten i det jeg sa det glemmer jeg aldri. Så forsvant laksen ned i dypet, vi skimtet kasteklumpen langt der nede og anslår at fisken står på ca. femten meters dyp. Den rikker seg ikke, tar noen små turer ut i virvelstrømmen og så tilbake inn mot berget. Hva gjør vi? Vi kan jo ikke stå hær hele dagen? Jeg lemper det som er av stein i elva for å prøve å skremme den til å bevege på seg, men laksen bryr seg absolutt ingenting. Etter en og en halv time må vi finne på noe før taket rakner og flua løsner.

En må være fornøyd med å få landet en sånn…

Vi kommer oss i båten og prøver å ro laksen igjennom virvelstrømmen, men den kommer ikke etter. Vi ror inn i virvelstrømmen i ring for og få løftet laksen opp fra dypet. Jeg slår i filler padleåren i forsøket på å skremme fisken til å bevege på seg. Det blir det mest bare fliring i båten av, laksen bryr seg ingenting. Etter flere runder rundt i virvelstrømmen kommer laksen endelig opp fra dypet og vi får rodd den over i rolig vann. Laksen kom på land etter nesten tre timer med temming, den hadde slukt flua som satt i den bakerste gjellebuen. Klokken var nå ti og vi var særdeles fornøyd med fangsten, men det var enda to timer igjen av døgnet. Etter alt det bråket vi hadde laget ute i kulpen hadde ikke jeg de helt store forhåningene. Vi rodde ut igjen, og på de neste to timene landet vi tre lakser på 8, 10 og 16 kilo. Er ikke ofte jeg blir revet med av andre sine fisker, men når man har fisket i lag i mange år er det minnerikt å få ta del i en slik opplevelse. Jeg var tros alt fornøyd etter å ha landet en «liten» laks på 16 kilo fem minutter før døgnet var over, men det var nesten komisk å se hvor stor forskjell det er på en laks som veier 16 og 24 kilo.

Det er svært gledelig for oss og alle engasjerte at vi får inn gode fiskehistorier og vi takker for denne. Ønsker du å fortelle om din storlaks eller en annen laksefisketur, send oss noen ord og gjerne bilder. Over 20 kilo havner her, men en god historie kan vi legge på bloggen vår. (Admin)

#######################

Sesongen 2019

19.juni 2019 i Altaelva
Artikkelen er lånt fra iFinnmark

Tradisjon tro at Kai Henning Skimelid på plass i Altaelva under frifisket fram mot sankthansaften. Natt til onsdag tok han ny personlig rekord: En 120 centimeter lang laks på 20 kilo.– Det er en fantastisk opplevelse. Det er ikke alle unt å få en laks på 20 kilo. Ny pers for meg. Jeg har fått mange laks, men ikke så flott, forteller den oppglødde laksefiskeren.Onsdag morgen var han konge på elvebredden.– Den prøvde å stikke nedover i elva, men jeg klarte å holde den. Jeg fikk ikke hjelp til noe, jeg var helt alene. Det gikk fint, sier han.– Hvor lang tid brukte du på å få den på land?

– De som kjenner meg vet at jeg er hard. Jeg brukte 10 minutter – men jeg har ordentlig utstyr; 200 meter 0.6 millimeter nylon og en ambassadør 7000. Man skal ikke leke med en storing. Man må vise hvem som er sjef, sier han.Nå tenker han på hva han skal gjøre med fisken, om han skal stoppe den ut eller bare røyke den.– Det er troféfisk og mat til en hel «army». Den ser ut som en delfin. Jeg må se om jeg får plass til all fisken i bilen, sier han.

Han fikk også to andre lakser. En på 9,7 kilo og 90 centimeter, og en 11 kilos fisk som var omtrent like lang.– Det var et kick uten like. Det er noe av det beste jeg har opplevd med buksene på, men det må du ikke skrive. Det er lov å skøye når man har fått storfisk, sier han.Han levnet ikke tvil om at det er god stemning på elvekanten nå, og avslutter samtalen med et glist.– Vet du om det finnes et fryselager som har plass til all fisken min?